کنفرانس های ICWIP/IUPAP

اتحادیه بین المللی فیزیک محض و کاربردی (IUPAP) تنها سازمان بین المللی فیزیک است که توسط خود جامعه فیزیک سازماندهی و اداره می شود. اعضای آن جوامع فیزیک شناسایی شده در کشورها یا مناطق سراسر جهان هستند. IUPAP در سال 1922 در بروکسل با 13 کشور عضو تأسیس شد و اولین مجمع عمومی در سال 1923 در پاریس برگزار شد. در حال حاضر 60 کشور عضو دارد.

Gillian Butcher, UK (chair) [email protected]

Lilia Meza Montes, Mexico (vice-chair) [email protected]
Apriel Kimaada Hodari, USA [email protected]

Dina Izadi, Iran [email protected]
Francisca Nneka Okeke, Nigeria [email protected]

Kui-juan Jin, China: The Chinese Physical Society [email protected]
Kwek Leong Chuang, Singapore [email protected]

Prajval Shastri, India [email protected]
Shohini Ghose, Canada [email protected]

 

زمان: 10-8 اکتبر 2008

مکان: سئول- کره جنوبی

در این کنفرانس که 283 شرکت کننده از 57 کشور جهان حضور داشتند به فعالیت های زنان در امر فیزیک و گسترش آن پرداخته شد و ایران با پذیرش و چاپ دومقاله کشوری با عناوین زیر در ژورنال علمی مؤسسه فیزیک آمریکا،  AIP ، در سال 2009 (مقاله اول کامل و دو مقاله دیگربه صورت چکیده) شرکت داشت:

1-Activities to Attract Girls to Physics in Iran”AIP Conf. Proc. 1119, 122 (2009); http://dx.doi.org/10.1063/1.3137733

Dina Izadi, Afshin Mohseni Araste, ,Azita Seied Fadaei

2-Iranian women in Physics (abstract)”, AIP Conf. Proc. April 19, 2009. Volume  1119, p. 218.

Dina Izadi,,Azita Seied Fadaei

و یک مقاله علمی با عنوان:

3-Quick and Easy Measurements of the Inherent Optical Property of Water by Laser

Dina Izadi and Fereshteh Hajiesmaeilbaigi

 

مؤسسه اندیشه های خلاق جوان آریایی  در چهارمین دوره کنفرانس زنان در فیزیک ICWIP 2011 در افریقای جنوبی،  باپنج مقاله شرکت کرد که اولین مقاله کشوری بود که به صورت کامل چاپ شد.

1- REPORTS ON ACTIVITIES IN BASIC SCIENCES IN THE LAST THREE YEARS IN IRAN

Dina Izadi, Masoud Torabi Azad, Nafiseh Mahmoudi, Nona Izadipanah , Najmeh Eshghi

 ICWIP 2011, Stellenbosch, South Africa April 5-8, 2011

بقیه مقالات به صورت چکیده در کتاب خلاصه مقالات چاپ شد .دو مقاله در بخش آموزش فیزیک عبارت بودند از:

2- THE RELATION BETWEEN THE QUALITY OF PHYSICS EDUCATION AND GAP IS APPEARED IN GIRLS AND BOYS SCORES IN IRAN

Dina Izadi, Masoumeh Shahsavari, Hamidreza Seifan Ahari

ICWIP 2011, Stellenbosch, South Africa April 5-8, 2011

3- PHYSICS EDUCATION BY RESEARCH PROJECTS
Dina Izadi, Hamidreza Seifan Ahari

 ICWIP 2011, Stellenbosch, South Africa April 5-8, 2011

دو مقاله دیگر در بخش عمومی از دانشگاه شریف  و اتحادیه دبیران به چاپ رسید.

پنجمین دوره ICWIP  در دانشگاه Wilfrid Laurier تورنتو کانادا در تابستان 2014 برگزار گردید  . این کنفرانس هر سه سال یک بار برای بانوان فیزیکدان برگزار می گردد تا کشورهای مختلف تجربیات خود را با یکدیگر مبادله کنند.

این اولین باری بود که این کنفرانس در یک کشور امریکایی برگزار می گردید. 215 شرکت کننده از 49 کشور در این کنفرانس شرکت داشتند. در این کنفرانس ازمؤسسه نماینده رسمی IUPAP خانم دکتر ایزدی ( به عنوان  WG5 member ) با یک مقاله کشوری به همراه انجمن فیزیک ایران شرکت داشت و علاوه بر این مؤسسه سه مقاله علمی نیز ارائه کرد  که چکیده این مقالات در مجموعه چکیده مقالات کنفرانس به چاپ رسید. این مقالات مربوط به فعالیت علمی  در مسابقه PYPT/IYPT 2014  می باشد. در این کنفرانس پروفسور رضا مریدی وزیر پژوهش و نوآوری اونتاریو به عنوان مهمان افتخاری کنفرانس در مراسم افتتاحیه سخنرانی کردند. سخنرانان کلیدی  عبارت بودند از :

Melissa Franklin (Harvard University, USA), Silvia Torres-Peimbert (UNAM,Mexico), Claudia Felser (Max Planck Institute for Chemical Physics of Solids,
Germany), Patience Mthunzi (National Laser Centre of South Africa), Sabine Stanley (University of Toronto, Canada) and Tsai-Chien Chiang (China, Taipei, author of the biography entitled “Madam Wu Chien-Shiung: The First Lady of Physics Research”)

  کتاب فیزیکدان کانادایی خانم اورسلا فرانکلین با نام “Ursula Franklin Speaks”   نیز با حضور ایشان عرضه گردید

در ششمین دوره کنفرانس زنان در فیزیک که درتابستان 96 دردانشگاه بیرمنگام انگلیس برگزار گردید خانم دکتر دینا ایزدی با ارائه یک کارگاه  با عنوان Origami as an Art in Physics Education به ارتباط هنر و علم پرداختند و در این زمینه با ذکر مسائل  مختلف که با اریگامی می توان بررسی و حل آن ها را برای رده  های سنی مختلف دانش آموزی جذاب کرد به سوالات مختلف شرکت کنندگان پاسخ دادند. در این ارتباط مقالات مختلفی نیز از ایشان به چاپ رسیده است.

Arts in science education , Canadian Journal of Physics 2017

Imaginative Methods in Science Education, LA PHYSIQUE AU CANADA, Volume 71 No. 2 (2015)

ششمین دوره کنفرانس بانوان فیزیکدان در تاریخ 25-29 تیرماه 1396 در دانشگاه بیرمنگام انگلستان توسط IUPAP و IOP برگزار گردید. در این کنفرانس حدود 200 فیزیکدان از کشورهای مختلف شرکت کرده بودند. این کنفرانس یکی از مهمترین رخدادهایی است که فیزیکدانان سراسر دنیا گرد هم می آیند تا علاوه بر مسائل زنان در اجتماعات فیزیک در مورد تحقیقات اخیر در رشته های مختلف فیزیک با یکدیگر به بحث و گفتگو بپردازند. همانگونه که اعلام شد سهم زنان در فیزیک در کل دنیا 20 درصد است که برای بررسی این مساله اتحادیه فیزیک کاربردی IUPAP کنفرانس ICWIP را هر 3 سال یکبار برگزار می کند. که اعضای این اتحادیه به عنوان اعضای کمیته بین المللی در این کنفرانس عبارتند از :

Dr. Igle Gledhill از افریقای جنوبی و رئیس کمیته بین المللی، Dr. Gillian Butcher از انگلیس، Dr. Shohini Ghose از کانادا، Dr. Dina Izadi از ایران، Dr. Kwek Leong Chuang از سنگاپور، Dr. Lilia Meza Montes از مکزیک، Dr. Prajval Shastri از هند، Dr. Silvina Ponce Dawson از آرژانتین

در این دوره کنفرانس خانم ها Dr. Apriel Kimaada Hodari از امریکا و Dr. Francisca Nneka Okeke از نیجریه و Dr. Kui-juan Jin از چین به کمیته بین الملی ملحق شدند. در این دوره شرکت کنندگان در کارگاه های مختلف با عناوین زیر شرکت کردند:

workshops on education, gender studies, professional development, cultural bias and workplace improvement

در کارگاه آموزش فیزیک خانم دکتر دینا ایزدی به ارائه موضوع Origami as an Art in Physics Education پرداختند. جایزه انستیتو فیزیک انگلیس،IOP، به خانم دکتر Professor Dame Jocelyn Bell Burnell کاشف پولسارها اهداگردید.

برگزاری کنفرانس آنلاین زنان در فیزیک در دانشگاه ملبورن استرالیا

جهت برگزاری این کنفرانس خانم دکتر ایزدی به همراه دیگر اعضای کارگروه زنان در سال 2019 در دانشگاه ملبورن استرالیا حضور یافتند و در جلسات چند روزه برنامه این کنفرانس مشخص شد.

کنفرانس IUPAP ICPE 2022 در تاریخ  5-9 دسامبر به میزبانی سه کشور استرالیا- اندونزی و تایلند به صورت آنلاین

کنفرانس با عنوان :

The International Conference on Physics Education 2022

PHYSICS EDUCATION: PREPARING FOR THE FUTURE

جلسه اعضای IUPAP و کمیته برگزاری ICWIP 2020

این جلسه برای هماهنگی های لازم جهت برگزاری هفتمین دوره ICWIP 2020 در تاریخ 22 -24 جولای 2019 در دانشگاه ملبورن استرالیا برگزار گردید. در این جلسه اعضای کار گروه IUPAP در فیزیک و اعضای کمیته برگزاری دانشگاه ملبورن به ریاست پرفسور Cathy Foley  شرکت داشتند و تصمیمات کلی مرتبط با این کنفرانس را بحث و بررسی کردند.

نخستین دوره این کنفرانس در پاکستان با همکاری دانشگاه اسلام آباد، دانشگاه پیشاور، مرکز آموزش فیزیک کراچی، مرکز فیزیک تئوری عبدالسلام برگزار گردید. رئیس این دوره پرفسور Anisa Qamar (UoP) بود. این دوره در تاریخ 25-27 جولای 2016 برگزار گردید.

دکتر دینا ایزدی به عنوان یکی از اعضای کار گروه IUPAP به عنوان سخنران مدعو در این کنفرانس حضور داشت.

دوومین دوره این کنفرانس در تاریخ 27 تا 29 مارس 2019 در دانشگاه کاتماندو کشور نپال با همکاری انجمن فیزیک زنن نپال (NSWIP)  و دانشگاه Tribhuvan جهت پیشرفت زنان در فیزیک برگزار گردید.  دراین کنفرانس یکی از سخنرانان مدعو دکتر دینا ایزدی بود که ارائه ایشان در زمینه نقش هنر در علوم  بود.