وبلاگ

مهر ۱۷, ۱۴۰۲

قوانین کلی PYPT

 قوانین کلی مسابقه فیزیکدانان جوان ایران

Persian Young Physicists Tournament (PYPT)

1.مسابقه فیزیکدانان جوان ایران PYPT

این مسابقه ،رقابتی بین تیم های رده سنی 15 تا 19 سال تا قبل از ورود به دانشگاه است و بر مبنای توانایی آنها در حل مسائل علمی پیچیده در زمینه فیزیک و ارائه راه حل هایی قابل قبول و همچنین دفاع از این راه های پیشنهادی در مباحثات علمی است که مناظره با جدال فیزیکی (PF) نام دارد. این مسابقه در ایران با نام مسابقه فیزیکدانان جوان ایران ،PYPT ، توسط مؤسسه اندیشه های خلاق جوان آریایی (که از این پس مؤ سسه نامیده میشود) به عنوان نماینده رسمی IYPT جهت اعزام تیم از ایران به مسابقات جهانی فیزیکدانان جوانIYPT، برگزار می گردد. قوانین کمیته اجرایی مسابقه (PYPT Executive Committee) PECتنظیم گردیده است که در هر دوره جهت هر گونه تغییرات لازم در این کمیته دوباره مرور می گردد.

این مسابقه به دو زبان فارسی و انگلیسی  به صورت همزمان بودن برگزار می گردد . علاقه مندان به شرکت در بخش فارسی در فرم ثبت نام خود زبان فارسی و علاقه مندان به شرکت در بخش انگلیسی زبان انگلیسی را انتخاب می کنند. شرکت یک تیم به صورت همزمان در دو بخش امکان ندارد. این مسابقه به صورت آنلاین و حضوری یا بصورت ترکیبی برگزار می گردد.

به تمامی شرکت کنندگان در مسابقه در دو بخش فارسی و انگلیسی گواهینامه بین المللی حضور در مسابقه اهداء خواهد گردید و برترین تیم ها مدال  دریافت می کنند.

2.مسائل PYPT

سوالات مسابقه PYPT از بین 17مسئله فیزیک مسابقهIYPT انتخاب می شودکه در روی سایت این مسابقات نیز قرار دارد . سوالات IYPT که توسط اعضای  کمیته بین المللی International Organizing Committee) IOC( در هر سال در سایت IYPT  قرار داده می شود تنها می تواند  در مسابقاتی در هر کشور استفاده شود که منجر به انتخاب تیم آن کشور جهت اعزام به مسابقه IYPT گردد و همچنین در مسابقات بین المللی که تیم های شرکت کننده در مسابقه IYPT آن دوره از آن کشور شرکت نمی کنند ( طبق بند 2 قوانین بین المللی IYPT)

3.شرکت کنندگان درPYPT

-شرکت کنندگان به صورت انفرادی و تیمی با ارسال یک مسئله حل شده از مسائل IYPT/PYPT مطابق اطلاعات اعلام شده هر دوره در سایت مسابقه PYPTو ارسال آن از طریق ایمیل مؤسسه ارزیابی اولیه می شوند و پس از دریافت تأ ییدیه توسط کارگروه مسابقه وارد مسابقه می شوند. ارسال مدارک جهت شرکت در مسابقه داخلی و کارگاه های مقدماتی جهت حضور در مسابقه جهانی IYPT به شرح زیر است:

– ارسال مدارک ثبت نامی کامل شامل تصویر شناسنامه و عکس رنگی به همراه فرم ثبت نام

– پرداخت هزینه ثبت نام جهت شرکت در مسابقه و در صورت پذیرش جهت شرکت در کارگاه

اعضای تیم های داخلی: ترکیب هر تیم جهت شرکت در طول مسابقه بر اساس تعداد شرکت کنندگان  (شرکت برای عموم علاقه مندان رده سنی تا 19 سال تا قبل از شروع تحصیلات دانشگاهی آزاد است) انجام می گیرد که متغیر و بین 3 تا 6 نفر می باشد .

در مورد تیم های شرکت کننده داخلی محدودیتی وجود ندارد اما اگر تعداد شرکت کنندگان به میزان قابل توجهی افزایش داشته باشد کمیته PEC در مورد روش شرکت دادن تیم ها تصمیم گیری می کند.

4.هیئت داوران

گروه داوران از طرف کمیته اجرایی علمی و کارگروه مسابقه تعیین می گردد.  سرپرست (ان) هر تیم باید به عنوان داور شرکت کنند ولی در پنلی که تیم داشته باشند نمره ایشان در نظر گرفته نمی شود. دانشجویان شرکت کننده در دوره های قبل مسابقه PYPT/IYPT نیز می توانند نقش داوری را داشته باشند.

5.دستور کار PYPT

مسابقات در مدت زمان اعلام شده از سوی مؤسسه برگزار می شود. تمامی تیم ها در سه  PF شرکت می کنند که بر اساس برنامه زمانی مشخصی، که با جزئیات بیشتر در همین قوانین ضمیمه شده است، اجرا می شود. شماره تیم ها بعد از قرعه کشی به آنها داده می شود و 4 تیم برتر در فینال شرکت خواهند کرد. مسابقه بر اساس برنامه ریزهای انجام شده بصورت آنلاین ، حضوری و یا بصورت ترکیبی خواهد بود.

توضیح: منظور از PF همان Physics Fight یا جدال فیزیکیست.

6.قوانین PF

در مرحله رقابت تیمی هر تیم نقش های مختلف Rep و Opp  و  Rev را در مقابل تیم دیگر  ایفا می کند و بر اساس تعداد تیم های هر گروه تعداد مرحله ها (stages) متغیر می باشد. بسته به تعداد کل تیم ها، در یکPF سه یا چهار تیم شرکت دارند. قبل از شروع هر PF هیئت داوران و اعضای تیم معرفی خواهند شد و در طول PF ها اعضای تیم ها با یکدیگر ارتباط خواهد داشت (و نه با سرپرست ها).هر PF در سه (یا چهار) مرحله اجرا خواهد شد و در هر مرحله، هر تیم در یکی از سه (یا چهار) جایگاه: ارائه دهنده (Reporter) ، رقیب و حریف(Opponent)، مرورگر (Reviewer) ، و ناظر (Observer) نقش می پذیرد. در هر یک از مراحل بعدی “مناظره فیزیکی” ، تیم ها جایگاه خود را طبق جدول زیر تغییر می دهند:

7. مرحله ها(Stages )

ترتیب اجرای نقش ها زمان اجرا
منازعه بین تیم های Rep و Opp در انتخاب مساله و آماده سازی Rep 2
ارائه  Rep 8
سوال های کوتاهی که توسط Opp از Rep پرسیده می شود 1
آماده سازی Opp 2
مرور Opp  از اجرای Rep در 2 دقیقه و بحث بین Opp و Rep در 5 دقیقه 7 (5+2)
ارائه خلاصه بحث توسط Opp 1
سوالات کوتاهی که توسط Rev از Oppو Rep پرسیده می شود 1
آماده سازی Rev 2
اجرای Rev 3
امتیاز داوران 3

جمع کل زمان بندی مسابقه : 30 دقیقه در هر PF

8. کل PF ها: 

کل مسابقه در سه   PFبرگزار می گردد . ترتیب اجرای نقش ها با قرعه کشی در روز افتتاحیه صورت می گیرد و کلیه تیم ها تا آخرین مرحله نقش هایشان و اینکه مقابل چه تیمی قرار دارند مشخص می باشد. در PF3 هر تیم بهترین مساله خود را انتخاب می کند به شرط آنکه در دو PF قبلی ارائه نشده باشد. به ترتیب مجموع امتیازات کسب شده تیم ها در 2 مرحله قبل، تیم ها می توانند به ترتیب اولویت سه مساله خود را برای این مرحله تا زمان مقرر که در مسابقه اعلام می شود تعیین کنند تا برای مرحله بعد تیم ها با آگاهی از مسائل یکدیگر به رقابت بپردازند. تکرار مسئله در هر پنل جایز نمی باشدبنابراین تیم ها براساس امتیاز دو مرحله قبل اولویت هایشان تایید می گردد.

9.اجرای تیم در هر مرحله

Reporter: یک نفر از اعضای تیم راه حل اصلی مسئله و تمامی ایده ها و نتیجه گیری های  تیم را به حضار با پور پویینت از قبل تهیه شده ارائه می دهد.

Opponent: یک نفر از عضای تیم ضمن اشاره به برخی اشتباهات یا بی دقتی احتمالی Rep  در طول ارائه، در درک مفهوم سؤال و یا حل مسئله از وی سؤالاتی پرسیده و اورا به بحث و چاش می کشاند. Opp همچنین نقاط ضعف و قدرت راه حل یا نحوه ارائه آن به وسیله گزارش دهنده را مورد تحلیل قرار می دهد. اما باید توجه داشته باشید که این مناظره  نباید در  قالب اجرای او برای آن سؤال باشد؛ بلکه در مناظره، راه حل ارائه شده از طرف گزارش دهنده مورد بحث قرار می گیرد و استدلال های علمی Opp در رد یا قبول جوابیه های Rep از طرف داورن حائز اهمیت می باشد.

Reviewer: نظر یا قضاوت کوتاهی از نحوه اجرا و همچنین مناظره بین Rep ، Opp ارائه میدهد. و به نقد و بررسی کار دو تیم می پردازد. در اینجا نیز استدلال های علمی Rev در رد یا قبول جوابیه های Rep  و Opp از طرف داورن حائز اهمیت می باشد.

Observer: مشارکت فعالی در PF ندارد صرفا برای تنظیم نقش در پنل 4 تیمی کاربرد دارد.

تبصره1: در طول هر “جدال فیزیکی” تنها یک عضو از هر تیم به عنوان Rep ،Opp  یا  Rev صحبت می کند و بقیه اعضا تنها اجازه دادن تذکرات کوتاه یا کمک به هم تیمی خود در انجام اصوال فنی اجرا را دارند. هیچ فردی از یک گروه اجازه ندارد بیش از دو بار  در طول یک PF نقش بپذیرد و در کل PF ها بیش از دو بار نمی تواند نقش Rep را داشته باشد. همچنین در مدت PF نهایی ، هر عضو گروه فقط یک بار نقش می پذیرد.

10.قوانین انتخاب یا رد سؤالات

1- تمامی مسائلی که در یک PF مشخص ارائه خوهد شد باید متفاوت باشند و انتخاب موضوع تکراری مجاز نیست.

2- “جدال فیزیکی”

Opp ممکن است پیشنهاد ارائه هر یک از سؤالات را به Rep بدهد به جز سؤالاتی که:

  •  .قبلا به وسیله Rep رد یا ارائه شده باشد
  • .قبلا OPP این سوال را اپوننت بوده و یا ارائه کرده باشد

در صورتی که تعداد سؤال برای انتخاب کافی نباشد ، ممنوعیت ها حذف می شود.

از  بین سؤالات مسابقه هر تیم حداکثر 5 مسئله را در طول مسابقه می تواند Reject کند بدون اینکه امتیازی کسر شود. اما بعد از آن به ازاء هر سؤال ، ضریب امتیاز گزارش دهنده به 2/0 کاهش می یابد و این کاهش در جدال های بعدی نیز ادامه پیدا می کند.

11.PF نهایی:

پس از اعلام نتایج PF ها ، تیم های شرکت کننده در فینال فرصت دارند تا خودشان سؤال مورد نظرشان برای اجرا یا مناظره انتخاب کنند. در صورتیکه تیم ها سؤالات یکسانی را انتخاب کنند، اولویت انتخاب سؤال طبق ترتیب اجرا در فینال می باشد .

12. امتیازات هر مرحله

هر عضو از هیئت داوران، تیم ها را بر اساس تمامی اجرای اعضا، سؤالات پرسیده شده و پاسخ هایی که به آنها داده شده و همچنین شرکت در مناظرات ، مورد ارزیابی قرار داده و عددی بین 1تا 10 را به عنوان امتیاز تیم در آن مرحله در نظر می گیرد. میانگین بیشترین و کمترین امتیاز، امتیازی محسوب می شود که بعدا به باقی نمرات اضافه خواهد شد و این مجموع ، در محاسبه میانگین نهایی امتیازات تیم استفاده می شود. میانگین امتیازات در ضرایب متفاوتش ضرب می شوند: 3 یا کمتر (قسمت 9) برایRep ، 2 برایOpp و 1 برای Rev وسپس به امتیازات نهایی تبدیل می شوند.

13. فینال

چهار تیمی که بیشترین امتیاز در تمامی PF ها را داشته اند، در فینال شرکت می کنند. در حالتی که چند تیم امتیاز برابری داشته باشند، تصمیم گیری درباره شرکت آن ها در فینال بر اساس تعداد PF های برنده شده است.

14. رده بندی نهایی تیم ها در PYPT

رتبه های اعلام شده بر اساس تعداد تیم های شرکت کننده در هر سال تعیین می شود.

15.انتخاب تیم نهایی

1- مسابقهPYPT در دو بخش فارسی و انگلیسی به صورت همزمان  برگزار می شود .

2- انتخاب اعضای تیم های اعزامی :

  • تیم IYPT از بین کسانی که در مراحل کارگاهی بعد از مسابقه شرکت می کنند ، انتخاب می  شود.
  • تیم های اعزامی برای مسابقات مختلف YPT و یا کنفرانس های جهانی بر اساس علاقه مندی شرکت کنندگان و با توجه به امتیازات کسب شده اولویت بندی می شوند.

تصویب شده توسط کمیته PEC _سال 1401

 

آخرین اطلاعیه ها